Wednesday, March 18, 2009

ragam manusia

semalam,
aku hantar umi n 2 org adek laki aku kat station bus..
diorang balik kelantan..
aku x balik..
jaga rumah..hehe~

masuk je kat station tu,
kitorang terus cari port nak duduk..

adek2 aku semangat nak pegi beli chezzel kat kedai,
aku pon ditinggalkan berseorangan..
menjaga beg-beg diorang tuh..

tetiba,
ada seorang perempuan lalu depan aku,
mak aih,
muka melayu..
tapi
pakaian x cukup kain,

kalau nak ikutkan..banyak kali dah aku berada dalam situasi macam ni
bagi aku la kan..
kalau nak jadi Islam sekadar pada nama sahaja,
baik x payah..
Islam tu syumul,
merangkumi semua aspek,
sama ada dari segi perkataan,perbuatan,pakaian dan akhlak..
semuanya ada dalam tangan kita,
sama ada jadikan Islam sebagai satu cara hidup ataupun x..

hmm..back to da story
lepas adek aku da beli apa yang dia nak,
kitorang pun lepak-lepak arr kat situ,
tunggu bas datang..

pastu ada pula seorang laki,
muka agak gelap sikit,
mintak sedekah..
aku perhatikan orang lain..
bila orang tu datang je,
diorang terus tundukkan muka n buat x tahu..

aku ni plak cepat rasa kesian,
aku pun mintak la duit kat umi.
bagi aku,
sket pon x pe.
asal ikhlas..

yang buat aku terharu sangat..
orang tu cakap 'syukran'
hmm
gembira sangat sebab orang tu boleh speaking arab..huuu
aku pon terus jawab 'afwan'
n orang tu pon berlalu pergi..

bas-bas pon mula melangkah masuk
aku pun menghantar umi n adek2 ku

terselit rasa sebak sebab x dapat nak balik kampung
banyak hal y aku kena uruskan kat sini..

tapi tak pe la
insya-Allah
kalau ada rezeki..aku akan balik kampung n jumpa
mak (my nanny) yang tersayang..weee

1 comment:

matadore said...

iklas itu segalanya..:)