Tuesday, December 8, 2009

kita tak dapat

hidup tidak selalunya indah..
..langit tak selalu cerah
suram malam tak berbintang..
..itulah lukisan alam..
begitu aturan Tuhan..

pastinya setiap dari kita ada impian, bukan ?
ada cita-cita.. ada misi..ada visi.. ada goal sendiri yang nak kita semua capai..

tapi kadang-kadang (most of the time),
kita tak dapat apa yang nak..
kita plan lain, tapi yang jadinya benda lain..

sebab tu kita pernah dengar
"Man proposes, God disposes"

manusia hanya merancang,
tetapi Tuhan yang mengaturkan segala-galanya..
sebab Tuhan Pencipta kita..
Tuhan tahu apa yang terbaik untuk setiap hambanya..

Contohnya :

Alia minat sangat dengan biologi n dia memang bercita-cita nak jadi doktor.. Tetapi, dia dapat tawaran untuk belajar engineering.. mula-mula, memang la tak minat.. tapi lama-lama, engineering tu pula yang serasi dengan dirinya sampai dia boleh berjaya dengan cemerlang.. see ?..

setiap apa yang berlaku ada hikmahnya..
sampai Allah ada berfirman dalam Surah Al-Baqarah Ayat 216 :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

cuba kita fikir.. kenapa Allah tak bagi yang kita nak ?
sebab Allah mahu supaya hamba-Nya memohon kepadanya..
malah, untuk menguji sejauh mana keimanan kita terhadap qada' dan qadarnya..

tetapi dalam pada itu,
Allah bagi apa yang kita perlu..

sebab mungkin apa yang kita nak..apa yang kita suka..
sebenarnya kita tak perlu pun benda tu..

tapi apa yang kita tak nak,
itulah yang terbaik untuk kita..
itulah yang mengajar kita erti kehidupan..

bayangkan..
kalau semua yang kita nak, kita dapat..
maka, hidup ini tiada cabaran.

sehingga manusia boleh menjadi lalai dan leka
di dunia yang hanya menjadi singgahan semata..

oleh itu,
setiap apa yang berlaku ke atas diri kita..
qada' dan qadarnya..
terimalah dengan redha

kerana pada akhirnya pasti ada kebahagiaan yang akan menjadi milik kita..


I asked for Strength.........
And God gave me Difficulties to make strong.
I asked for Wisdom.........
And God gave me Problems to solve.
I asked for Prosperity.........
And God gave me Brain and Brawn to work.
I asked for Courage.........
And God gave me Danger to overcome.
I asked for Love.........
And God gave me Troubled people to help.
I asked for Favours.........
And God gave me Opportunities.

I received nothing I wanted
I received everything I needed
My Prayer has been answered

8 comments:

fiD said...

so kite xbole merungut dalam sesuatu perkara,

khaliesahkamal said...

btul2..
citer alia 2 cm citer liesa je..

Athirah said...

> fid

yup.. kurangkan rungutan..
lebihkan bersyukur..
baru hidup bahagia..

> lisah

ek?..hehe

maknanya Allah pilih awak untuk diujinya..

valeria said...

Allah tuh lbey dekat dr urat nadi kte..

He would always be there..
As long as we want Him to..

aeisyulillah said...

if u cant have wat u love, so love wat u have.. ;)

khaliesahkamal said...

that's why i love u all..
uhibbukum fillah..:D

aMiR LaLoQ : said...

hargai ape yg ade,nnti takot mnyesal x terkata ble dah tiada =)

Athirah said...

yeah..guys..

aku setuju dgn anda semua !