Sunday, February 15, 2009

The zikr

Tuhan dulu pernah aku menagih simpati
Kepada manusia yang alpa jua buta
Lalu terheretlah aku dilorong gelisah
Luka hati yang berdarah kini jadi parah

Semalam sudah sampai kepenghujungnya
Kisah seribu duka ku harap sudah berlalu
Tak ingin lagi kuulangi kembali
Gerak dosa yang menghiris hati

Tuhan dosa ku menggunung tinggi
Tapi rahmat-Mu melangit luas
Harga selautan syukurku
Hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi

Tuhan walau taubat sering kumungkir
Namun pengampunan-Mu tak pernah bertepi
Bila selangkah kurapat pada-Mu
Seribu langkah Kau rapat padaku


Lirik lagu nyanyian kumpulan The Zikr yang membawa seribu pengertian dalam hidup ku. Selama hayat aku di atas muka bumi ciptaanNya, mungkin sudah bergunung dosa yang dihitung di kiri bahu aku. Tapi DIA tidak penah meninggalkan aku jauh. Malah sekali ingatan ku padaNya, tanpa henti DIA mencurahkan nikmat dan kurniaanNya kepada ku. Kadang kala aku malu untuk meminta, mengenang betapa aku sentiasa lupa padaNya.

Di kala aku buntu, aku menadah tangan ke atas, menangis, menyerah moga diberi keampunan. Aku takut, andai satu pagi aku terjaga dari tidur dan melihat jasad ku terbaring. Kaku, tidak bergerak. Dimana lagi ingin aku memohon keampunan? Siapa yang akan menghilangkan perasaan takut saat berhadapan dengan azabNya?

Ya Allah…berikan keampunan kepada ku. Seandainya esok adalah subuh ku yang terakhir, aku mohon padaMu matikanlah aku didalam rahmat iman dan Islam.

Amin.

No comments: