Thursday, June 17, 2010

dilema anak sulong

aku tak tau kalau aku sorang je yang rasa macam ni..

sebagai kak long.. banyak tanggungjawab en
kadang-kadang aku rasa aku kuat..

tapi sampai satu masa,
aku sedar aku taklah kuat mana, taklah setabah yang selalu aku fikirkan..

selalu je aku tipu diri sendiri, aku kata aku kuat..
orang kuat tak nangis.. tapi aku x mampu
'kaca' itu juga peneman setia..

mungkin sebab time kecik,
result x okay time upsr (aku ingat sampai sekarang)
aku rasa macam dah kecewakan parent aku
tapi time tu aku x nangis..
tak rasa apa..

makin besar,
aku perasan.. aku semakin sensitif..
aku sensitif kalau parent aku sedih

sebab tu aku belajar kuat2,
untuk gembirakan parent aku..
nak jadi contoh untuk adik2 lagi..
bukan senang..

rasa macam cepat je masa berlalu,
pmr okay, masuk sekolah okay,
abes spm, masuk usim..

alhamdulillah,
semua dipermudahkan
walaupun dalam perjalanan hidup tu,
ada duri yang mencakar
ada jarum yang tertusuk
tapi aku yakin itu semua ujian..

ni nak masuk degree,
risau lagi.. boleh ke buat yang terbaik?
duduk rumah da 2 bulan..
otak da berkarat..
nanti kena study balik..
masuk u, kena buat betul2

orang kata anak sulong ni keras,
ya, aku memang keras, nakal gler..
semua ada..
tapi aku pun nak jadi baik gak..

aku tengok keliling..
orang sibuk duk ber'couple'2..
aku tak letak benda tu prioriti
sebab tu aku rasa benda tu tak penting
buang masa..
aku tegas dengan diri aku sendiri

kadang2,
agak-agak rasa nak ter'jatuh'
aku terus mengingatkan diri..
have a grip, athirah.. don't loose control

aku bukan robot,
aku pun manusia
aku pun ada perasaan
tapi kalau asek nak layan perasaan pun,
tak guna jugak

tipu la kalau aku kata aku x rasa apa..
cam aku da cakap tadi, bukan prioriti..

sekarang,
masa belajar, masa balas jasa

jadi anak sulong,
bukan senang..
nak bayar masuk u ni pun da seribu lebih..
gaji aku pun x cukup..

nanti habis belajar,
nak cari kerja..
tanggung keluarga..
ramai lagi adik2 aku tengah belajar..

soal cinta, soal perasaan
tak pe la..
aku berkorban..
bukannya sakit pun kan?

aku percaya cinta lepas kahwin
mungkin, orang kata..
fikiran macam orang tua2..
entah, aku lagi setuju cara ni..

biarlah aku tegas
biarlah aku garang
biarlah orang kata aku kerek sekalipun
sebab aku tak layan lelaki..
asalkan aku tau aku di jalan yang betul..

aku x ketepi soal muamalat
memang kena jaga
kalau aktiviti berkumpulan
aku okay je..
sebab aku tau, ni pasal kerja.
pasal belajar..

aku tak kacau orang..
dan sebab tu la aku harap tak de sapa kacau aku..

da tak tau nak cakap apa
aku harap aku boleh jadi kuat..

8 comments:

tepianmuara said...

=)
=)
=)

Terus yakin.
Terus kuat.

azni_1405 said...

huhu,,cdey saya baca..

awak...awak jangan la cdey2,,nanti saya pon cdey jugak..
awakkan kawan saya..huhu..

weh,,aku tak tau apa perasaan ank sulong, tapi, aku memang paham la bab tanggungjawab..huhu..
sebab aku sowang anak pmpn, so,
ermm,bukan senang nak buat semua orang puas hati. ye r, lagi la dugaan dari abg2+adik2 laki yang pemalas giler!!! dan menyakitkan hati tuh..

owh,,bab perasaan...erm,,aku pon,,pikir sama je macam ko.cinta lepas kahwin lagi bagus. nak manja2 ke, nak pegang2 ke, nak ngendeng2 ngan laki sendiri, tarak sapa nak marah. orang pon tak ble nak pandang serong..huhu..suka aku la, laki aku..tol tak??
hahaha..

tapi, selalunya, kalau cinta macam ni, insya Allah, Allah dah beri petunjuk dulu. tu pon, kalau kita mintak.dan insya Allah akan berkekalan.

papepon,,gud luck keyh,,
jangan cdey2..

Ichi Exe said...

like ur style..keep it up..

life not gonna let u down..either u stand up or let it go
*karate kid*

AmirSyafiq said...

nkBENDElainDPTbendeLAIN
yaAllah, kau maha mengetahui apa yg terbaik buat kami. Usah biarkan kami menentukan nasib kami sendiri...

~juga.anak.sulung~

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

> tepianmuara

ya, mudah-mudahan
kekuatan itu ada..

> aini

thanks 4 da advice..
da lama x dengar ko membebel..he

> ichi

semoga 'life' berpihak kepada aku..

> amirsyafiq

setuju dgn ayat ni
'usah biarkan kami menentukan nasib kami sendiri'..
thanks

sugar2 kapas strawberry said...

aha..skang ni tumpu je stdy..jodoh tu ttp ad..

jgn riso ye.hihi

valeria victor said...

hohoho
'kerek' ye..?

yup.
300% agreed wif u.
tak mati.
n most importantly, tak sakit hati.
(sakit hati dlm makna kata y lbeh luas)
^__^

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

> sugar2 kapas strawberry

for now, x riso pun..hik2


> aten

haha..
biar benar aten setuju 300%

yup,
x sakit hati .. ^__^