Thursday, July 15, 2010

demimu al-aqsa

alhamdulillah,

aku berpeluang juga untuk mendengar suara aktivis2 kemanusiaan Mavi Marmara di bumi Usim ini..

seketika dahulu, aku berasa iri dengan seorang kawan yang berpeluang mendengar ucapan mereka secara live..
tidak tercapai dek akalku bahawa aku juga mampu meraih peluang yang sama..

aku tidak berhajat untuk menulis semula apa yang mereka perkatakan,, untuk lebih jelas, emangnya anda boleh saja melayari link yang sudahku berikan..,,

tetapi apa yang aku ingin tekankan di sini adalah peranan kita untuk membantu Palestin dan maksud tersirat di sebaliknya..

jika kita hayati semula sejarah, saat peristiwa isra' mikraj.. nabi di isra'kan dari masjidil haram ke masjidil aqsa.. kemudian di mi'rajkan pula terus ke sidratul muntaha untuk menerima kefardhuan solat 5 waktu dari Allah..
setelah nabi turun, bumi pertama yang menerima solat adalah bumi Al-Quds.. nabi solat bersama-sama sahabat2 yang baru memasuki Islam di Masjidil Al-Aqsa..

malah, ayat pertama dalam Surah Al-Isra' menyatakan nama dua masjid yang diberi sendiri oleh Allah.. iaitu Masjidil Haram dan Masjidil Aqsa yang diberkati sekellilingnya..

Masjidil Aqsa menjadi kiblat pertama bagi ummat Islam selama 3 tahun walaupun Kaa'bah berada di sisi Nabi..

Nah, yang pertama lagi.. jika isteri pertama pun diberi prioriti yang lebih, inikan pula Masjidil Aqsa.. kiblat pertama kita... Allahu Akbar!!

aku ingin para sahabat jelas ,
Palestin itu bukanlah sekadar Masjidil Aqsa..
Palestin itu sebenarnya telah dipecahkan oleh Yahudi menjadi 4 negara iaitu Jordan, Lubnan, Syria dan Palestin sendiri..

jika diikutkan, khalifah Umar Al-Khattab iaitu khalifah kedua telah menyatakan bahawa tanah Palestin ini adalah tanah waqaf..
TANAH WAKAF TIDAK BOLEH DITUKAR HAK MILIK..

sekarang.. apa solusinya ?
- ya, aku tidak melarang anda untuk membawa sepanduk-sepanduk, tetapi ingat.. jagalah solat kita..

- tidak bererti rasanya jika bibir2 yang melaungkan Allahu Akbar itu masih lagi menghisap Malboro dan sebagainya..

daripada En.Jamaludin Elias sendiri, beliau berkongsi siri perjalanannya.. beliau berjumpa dengan seorang non-muslim di atas kapal Mavi Marmara yang menghisap rokok daun nipah..
kemudian beliau bertanyakan hal itu kepadanya ..

dan jawapannya mudah sahaja
I HATE ISRAEL..

see?, kalau non-muslim pun jijik nak menyumbang kepada Israel ..
inikan kita orang Islam..
kita menyumbang 10 juta sehari kepada Israel hanya dengan rokok sahaja.. tu tak tercampur dengan produk2 lain..
sanggup kita bersedap2 dengan KFC dan MCd sedang saudara kita disana hanya menikmati rumput2 sahaja?

sahabatku, banyak lagi option2 lain.. tugas kita adalah perlu memilih.. dan pilihan itu ada di dalam tangan kita..

-lagi?,, tinggalkan karat2 jahiliyah dalam diri kita.. jangan terikut2 dengan budaya hedonisme yang melampau2..

jadilah Al-Quran yang berjalan dan jangan mengagungkan sangat lagu2 barat yang hanya melaghakan kita..dan banyak lagi perkara yang boleh kita lakukan.. dan langkah pertama itu adalah dengan memperbetulkan diri kita dahulu..

* * * * *
aku sempat bersalaman dengan Pn Fadhilah salleh..
juga Aktivis kemanusiaan. beliau telah sampai ke Gaza melalui jalan darat
saat ketemu dengan beliau,
aku tidak melepaskan peluang untuk mengucup pipinya..
mereka yang kuat imannya, tinggi jihadnya dalam pembebasan Al-Quds ini,
PASTI akan mendapat rahmat dan pembelaan Allah di padang mahsyar kelak..

dibandingkan dengan diriku yang kerdil dan hina
nyata aku juga ada tanggungjawabku sendiri..

* * * *

di kesempatan ini, aku ingin memaklumkan tentang
Konsert demimu Al-Aqsa yang bakal berlangsung esok hari..

curi masa anda untuk menghadiri program ini
jangan jadikan ianya sia-sia..
ambillah ibrah yang tersirat daripadanya..
seKian

May Allah Bless Us


p/s : konsert ni bertempat di Stadium Tertutup Nilai, tempat kitorang exam mid-sem & final time tmhidi dulu.. =)

4 comments:

siti-situ-sana-sini said...

meet me there!hee.
btw,msir yg k0n0n negara islam sndri x nak tol0ng jiran sebelah..ish2.
tp jgn lupe,doa senjata org mukmin.m0ga doa kte dipandang Allah.
BTW,DUN U MISS ME?? :D

SyAKir uZaiR said...

kita,melayu,malaysian sbnrnye terlmpau leka..kta mmg popular dgn kelekaan dan kealpaan..mlainkn org2 yg beramal soleh dan mnuju ke arah kbaikn.

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

> hajar

yupp, doa tu penting..

haha.. aja..


> syakir

setuju2
tapi bukan semua melayu eh..

kita semua pun org melayu hapa

SyAKir uZaiR said...

btol2..bkn sume..
sbb 2la kte kene bringat spaya x tergolong..
jgn plak kte sibok cite pasal Palestin,kte kat cni sibok tntg org Islam,beli brgn yahudi walopon dh tau 2 sah2 brgn yahudi.