Wednesday, July 21, 2010

bahasa, tamadun

assalamualaikum..

kali ini, aku tertarik untuk memperkatakan soal bahasa..
ya, bahasa mana lagi kalau bukan bahasa arab.

mengapa sebenarnya kita belajar bahasa arab?

...........................................................(answer this quest in your heart).............................


- bahasa arab adalah bahasa ummat Nabi Muhammad s.a.w

- Al-Quran diturunkan dalam bahasa arab..

kenapa agaknya Allah memilih bahasa arab untuk menerangkan kalimat-kalimatnya?

mengapa bukan bahasa perancis? bukan bahasa Inggeris? bukan bahasa Melayu?

sebab bahasa yang boleh mengangkat kalimat-kalimat Tuhan hanyalah bahasa Arab.. bahasa yang boleh menerangkan segala sesuatu dengan detail.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


bagaimana untuk memahami Al-Quran.??.

tidak ada cara lain melainkan dengan cara memahami bahasa Al-Quran itu sendiri

kita perlu ada zuuk belajar bahasa Arab ni, baru kita dapat menghayati apa yang terkandung di dalam Al-Quran, apa yang kita ucapkan dalam solat kita sehari-hari..

dan pada akhirnya, kita akn merasa betapa peliknya Al-Quran..

hairan ya, manusia kelihatan begitu teruja dengan kejadian sejadah bergerak dan sebagainya..

tetapi dengan mukjizat yang kekal sehingga hari ini, tidak pula dikaji, dihayati dan sebagainya..apabila anda belajar bahasa arab, anda ada zuuk dan "rasa" itu.. anda akan mendapati betapa bermukjizatnya Al-Quran itu.

--------------------------------------------

nak kena belajar bahasa Arab je ke?
bahasa lain tak payah belajar?

tidak, bukan itu maksud saya

kita juga perlu untuk belajar bahasa Inggeris
ya, untuk mendapat ilmu yang lain juga

'mereka yang memahami bahasa musuh, nescaya tidak akan terpedaya dengan tipu daya musuh itu '
____________________________________

kita lihat pula pada stail pembelajaran institusi pengajian tinggi pada hari ini..

"study group" .. mana asalnya?

tidakkah kita memerhatikan bahawa melakukan aktiviti bersma-sama ni da lama ada dalam Islam..

contohnya ; solat secara jamaie, berbuka puasa bersama-sama (ramadhan bakal menjenguk kita 22 hari lagi) dan banyak lagi..

praktikal2 yang dahulunya diperkenalkan oleh Islam ini dijadikan seperti kepunyaan pihak Barat pula.. ibarat mereka yang memulakannya dahulu... ceh

" kalau kita buat assignment, tak boleh copy paste- sama ada dari Internet atau buku2 orang lain.. itu dinamakan sebagai plagiarisme... tapi kalau kita hanya menjadikan artikel2 mereka sebagai rujukan ..n at the end, we acknowledge the person, that will be okay"

padahal hal menghargai ini sudah lama wujud dalam agama suci ini

contoh : hadis2 nabi yang menuntut kepada nama-nama perawi sebelum sanad hadis.. kenapa perlu letak nama2 perawi-perawi ni??... sebab... kita nak tahu mana sumber / masadir ilmu itu diperolehi..

see ?konsep ni da lama wujud.. dan banyak lagi konsep2 yang dimulakan oleh Islam sebenarnya,,

_______________________________________

sekarang ni pula, banyak bahasa dipermainkan-mainkan..

dan bila Islam dilabel sebagai terrorist,
kita lihat bagaimana Yahudi mengambil kesempatan itu untuk menghancurkan umat Islam di Iraq, Palestin dan banyak negara lain lagi..
propaganda tentang Osama bin Laden..

perkara yang kita sendiri pun tidak tahu menahu tentang kesahihannya..

bahkan, perkataan terrorist itu sendiri dicipta oleh orentalis Barat untuk
menanamkan sifat benci masyarakat dunia kepada orang Islam..

Nah, kita bermain dengan bahasa lagi..
jika di sini, kita meneliti kamus
mencari erti terrorist
pasti kita menemui maksudnya adalah pengganas

tetapi jika di Barat sana
sesetengah tempat menterjemahkan perkataan terrorist itu kepada
-> sekumpulan orang Islam yang menentang Barat..

malah perkataan terrorist ini telah diaktakan dalam mahkamah dunia,
untuk menyerang Negara Islam yang dilabel pengganas

dan kini,
kita diingat-ingatkan kembali tentang peristiwa 11 september..

sebab apa?
sebab Yahudi da x de lagi modal untuk mengecam kita..

for your info,
Tony Blair yang kononya baik itu telah menubukan suatu kumpulan orentalis bahasa sahaja
untuk mencipta perkataan-perkataan baru yang boleh menjatuhkan Islam..


-------------------------------------------

Nah, sebab itulah banyak kepentingan kita belajar bahasa

janganlah nak memperkecil-kecilkan mereka yang mengambil pengkhususan dalam bahasa
sebab mereka adalah makhluk yang dipilih Tuhan untuk menghargai, memahami dan menghayati seni..

that's all

semoga post ini dpt membuka mata kalian tentang betapa pentingya
mempelajari bahasa..

May Allah Bless Us


p/s : maaf sbb post ni bercampur-campur.. takut x de masa nak update da nanti.. n takut lupa pula untuk share dengan kalian.. asiff.

2 comments:

tepianmuara said...

perlu juga untuk bergaduh dengan pakcik teksi.

atau tuan rumah yang degil.

ha.

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

kan penting tu..

ha..