Wednesday, April 13, 2011

`proud`

kesibukan yang melanda finding serene tak pernah membuatkannya lupa yang dia memiliki 'my crystal' yang perlu digilap dan di'clorox'kan. teet~

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

i want to share my feeling about 3 things/events that made me proud and happy to be one of the USIM's students.

satu

hari tu saya pergi library. ok. bukan hari tu je.
dan rasa terkejut sangat bila nampak ramai chinese, indian and a few malay kat lobi library tu.
pelik gler sebab kitorang kan semua student Islam and major pun melayu. bila ada yang tak berhijab, tu yang buat saya curious sgt.

sampai saya tanya pak cik guard library tu


saya : ada event apa ye pak cik?

pakcik : JPA pilih kita untuk jadi tempat interview untuk students2 yang nak fly luar negara. alhamdulillah la, kita terpilih.

saya : alhamdulillah.. macam tak percaya je (sambil tersenyum)

=)
macam mengimbau zaman time saya interview dgn jpa dulu..
haha, all the judges - doctor, psychiatric, and an engineer were killing me.

time tu nak kata fail tak de la. just tak dapat fly je.
yelah, sorang fly overseas bersamaan 5 orang boleh studi dalam negara. sebab tu, jpa hadkan student2 yang boleh fly.

dan time tu, sebenarnya saya dapat biasiswa jpa untuk studi dalam uni swasta.

tapi ummi cadangkan supaya saya pilih usim.

and the rest is history ~ (n_n)


dua

semalam ada interview english - mock exam.
tak prepare apa2 pun
rasa macam membazir je sebab saya da print 55 frequently asked questions during interview.

interview pula pukul 11.30(dalam jadual la)
so, saya bajet2 masa
dhuha dulu, sempat pula habiskan surah al-insan dan surah al-mulk dekat surau fem tu.
alhamdulillah

dan time tu tak sedar pula dah 11.2o
tapi still tak sampai masa saya la kan?
saya terus naik ke bilik miss syuhada untuk interview.
dan dapat panggilan dari aini

aini: tirah, cepatlah kau orang last

saya : owh, ye ker. bukan aku pukul 11.30 ke?

aini : diorang start interview awal tadi.

saya : eh? okay. thanks.

saya terus berjalan dengan kadar yang agak laju. sesampai je, terus diorang kata masuk bilik miss. miss da tunggu.

OMG, time tu rasa berdebar je.

saya tak baca balik pun saya punya application letter, CV plus frequently asked questions tu.. aaa~

masuk je dalam bilik tu.
saya hanya ditanya dengan 4 soalan

1) introduce yourself
2) what's your hobby?
3) are you a creative person?
4) between 4 things, which one do you choose? : wealth, health, family and friend.

dan interview tak sampai 5 minit.
jawapan saya? heh, tak payah jawab la.. saya da jawab time interview kan :P
alhamdulillah, dipermudahkan.

owh. sebenarnya interview bukan topik utama. haha

lepas saya balik interview,
saya berjalan keseorangan menuju ke tempat menunggu bas.
i am alone, but i am not a lone ranger. ha

dan sempat berkenalan dengan Jamshiah.
muka dia macam indian tapi dia dari negara luar la.
saya tak ingat sebab pelik sangat.

dan bermulalah dialog antara saya dan dia

saya : why do you choose usim ?

jamshiah : my sister also studying here. you are taking master or degree?

saya : i am just an undergraduate student here. tell you what, i am impressed when i saw a lot of overseas students are studying here. what course do you take?

jamshiah : (she is smiling proudly, i think) i am taking master in law. do you know where is fkp? i want to photocopy this book. library lends me this book only for two hours.

saya : ow, you can photo-stat here at comersial center. let me show you the way.

i noticed that she is a pregnant woman.
tapi segan la nak tanya. haha

lepas tu, saya negotiate dengan pak cik kedai buku tu untuk photostat the whole journal tu dalam masa 2 jam je. tapi pak cik tu kan master, dia kata hanya ambil masa 40 minit je. okay la kan.

dan kami saling bertukar nombor telefon. ok. she asked me first.

jamshiah : what's your phone number ?

saya : eh, why?

jamshiah : i just got a new friend today.

smile. smile. smile
terharu la pula kat situ.

jamshiah buka telefon dia sambil menayangkan kepada saya gambar yang ada pada skrin telefonnya

proudly she said : this is my first son.

saya : owh, really?

lepas tu saya terus blur nak cakap apa. haha
dan kami pun saling bertukar nombor. =)

even students overseas berlumba-lumba nak sambung pelajaran kat usim ni. mostly master dan phD la diorang buat kat sini.

if you can't have what you love, love what you have

rasa gembira sangat.

dan sebenarnya ilmu Allah tu luas.
kita boleh belajar dekat mana-mana pun kan?
bukan sekadar ilmu akademik, tetapi juga ilmu kehidupan.

say what ? Alhamdulillah


tiga

malam tadi, kami kumpulan BMB 2 jadi organizer untuk program umthiyyah thaqafiah (malam kebudayaan arab)

ada sepuluh kumpulan yang bertanding.acaranya ialah lakonan, choral speaking dan dikir barat. semuanya dalam bahasa arab.

kama qala ustaz adil : fil lughah, la budda alaina lilmumarasah.

seperti yang ustaz adil cakap : dalam bahasa, kita perlu mempratiskannya.

yup. ana uwafiq ma'aka (i agree with you)

saya dan fatimah farhana diplih untuk menjadi MC dalam event ni. owh, malam tadi kami sangat nervous tapi kami cuba buat yang terbaik.

mula-mula, memanglah malu-malu nak cakap dekat mic tu.
yelah, 300 peserta bersamaan 300 pasang mata yang memandang.
tu tak campur lagi dengan tetamu, dan pelajar2 lain yang datang untuk menonton umthiyyah thaqafiah ni. (haha, susah students accounting ni, jumlah mata tetamu pun dia nak kira)

tapi akhirnya, kami terus bersemangat sebab kami sedar,
kami yang handle majlis tu.

alhamdulillah,
semuanya berjalan lancar.
dan terselit juga masalah-masalah komunikasi yang timbul.
biasalah kami pun manusia biasa yang sememangnya tidak sempurna
tapi kami cuba buat yang terbaik.

gambar ? tak de la nak upload kat sini.
yang penting segala yang terjadi malam tadi telah terakam dalam memori saya dan akan kekal di situ sehingga ke akhir hayat. =)

akhir sekali, kami bergambar bersama ustaz adil
rasa 'farhun jiddan' bila ustaz bagi komen macam ni :

" saya da tengok 3 umthiyyah thaqafiyyah dan antara ketiga-tiga tu saya rasa kamulah yang terbaik. dan daripada 100, kamu dapat ... (buat suspen je)...... 95 markah"

ucapan ustaz disambut tepukan gemuruh daripada kami.

alhamdulillah.

saya gembira bersama BMB 2.

and i want to say out loud : i am happy with usim.

P.S : rasanya usim da berjaya buat saya setuju dengan tagline nya. "gembira bersama usim".

once again. Alhamdulillah
all praises to Allah kerana bagi kami merasa bahagia seperti ini.

wassalam~

7 comments:

~ !tQ@N$Y@b!Q ~ said...

Belajar kt mna2 pun sma je jka kita pndai menghargai peluang itu & stp ketentuanNYA adlh yg terbaik utk kita...~

nora said...

haha.
gembira bersama usim.

ui2..klu ade program kt nilai tu jemput la ktorg kt pandan skali. bosan ahh mghadap buku je :(

korg exam bile eh?

Nurul Athirah said...

> deejay

Allah knows what the best 4 us kan.
erm, lama x dgr citer. dkt mana eh skg?


> nora

ow. okays
insya-Allah, pape ti kte inform ey

minggu depan ktorang da start study weeks.

26 start final.
doakan kami eyh.

Anonymous said...

master,phd kat Malaysia sekarang nie lebih kurang macam spm/pmr laa.. semua boleh score 8-9 A,14-17 A ... sab sab soi..! NO CLASS!!

Nurul Athirah said...

erk?

you SIRIM ke?

habibwafiy said...

gembira bersama usim..
n yeah, alhamdulillah, da rase hepi duk sini.. heee~

Nurul Athirah said...

> aisyah

alhamdulillah
all praises to Allah, who let us to be happy and feel happy.

=)