Monday, February 7, 2011

mw - part 1


saya suka tengok pemandangan


saya suka pandang matahari
tak kisah la sama ada matahari terbit atau
matahari terbenam






saya suka tengok awan
indah kan?
saya boleh bayangkan macam-macam
aiskrim la, raksasa la
kapal bot la.. haha
sweet kan ?




saya suka pandang hujan
bau hujan
rasa hujan
dan setiap titis hujan yang menimpa saya
terasa nikmatnya
kesejukannya, kedinginannya
mendamaikan
bagai satu rahmat dari Tuhan





saya suka pandang bulan
ada orang kata bulan x cantik
sebab berkawah, tak rata, menggerutu
tapi perasan tak, kalau tasybih pun
mesti cakap 'aisyah kal badr'
sebab memang cantik kan ciptaan Allah tu




saya suka menatap bintang-bintang
berkelip-kelipan
dan terkadang saya cuba untuk menyambung bintang-bintang itu
menjadi garisan-garisan buruj yang pernah saya belajar dulu
haha, tapi tak tau la betul ke tak tafsiran saya ..
saya jeles kot tengok lelaki selamba2 je baring2 untuk pandang bulan
haha, saya tak boleh nak nak selamba baring2 kat tengah jalan kan?.
.



saya suka kecantikan pelangi selepas hujan
saya selalu tertanya-tanya
mana awal dan akhir pelangi tu ye?
=)
tapi pelangi memang sangat cantik


orang tanya saya
warna apa yang saya suka
saya suka semua warna


indah kan bumi ciptaan Tuhan
kalau perhatikan betul-betul
semua yang diciptakan adalah untuk kemudahan manusia tu sendiri
dan memang bumi adalah rumah bagi manusia

saya kagum dengan Pelukis Alam ini
Dia mampu melukis dengan berbagai warna, rasa dan bentuk
sungguh Agung Pelukis itu ya!

saya tidak pandai melukis
tapi itu bukan bererti saya tidak pandai menghargai lukisan alam

dan dalam mengagumi ciptaan
saya lebih teruja dan kagum dengan Penciptanya
Allah Maha Hebat, Allah Maha Agung, Allah Maha Besar

tiadalah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia

jadi, bersyukurlah atas segala nikmat kurniaan Allah kepada kita
dan cubalah memandang sesuatu dengan hikmah
dan walau sekecil-kecil perkara, sebenarnya ada ibrah yang tersirat padanya.




duhai teman sekalian,

berjalanlah dengan penuh harapan
walau hidup ini tak selalu bahagia,
sedekahkanlah satu senyuman
walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan,
belajarlah memaafkan
walau dirimu terluka,
berhentilah memberi alasan
walau ingin menyatakan kebenaran,
hiduplah dengan iman
walau hari dipenuhi dugaan
dan berpeganglah kepada Allah
walau Dia tidak kelihatan

No comments: