Tuesday, September 14, 2010

tautan hati

tajuk entri macam tajuk novel pula ye??
tautan hati ni berkaitan dengan ukhuwah,, dengan persahabatan..

Alhamdulillah,
saya diketemukan dengan dua kawan
kawan yang akhirnya bertukar menjadi sahabat
dan akhirnya tautan hati antara kami semakin erat..

syukur kepada Tuhan ..
Allah yang Maha Memberi
Dialah yang mencampakkan rasa cinta dalam hati-hati kami
agar saling kasih mengasihi antara satu sama lain..
sungguh,
selayaknya Allah untuk dicintai..
Cinta Tempat Teratas..

dua sahabat yang saya maksudkan ialah Siti Maryam Bt Mohd Zainal dan Norimah Bt Mt. Yusoff

mengenali mereka,
banyak mengajar saya erti kehidupan..

kami bersama selama 2 tahun di Bestari
tatkala itu, kami masih belum mengenal hati budi masing-masing
ya.. anda boleh katakan kami berkawan assabiyah..
jadi.. macam x rapat sangat ..
walaupun sekelas.. form 4, form 5

kuasa Tuhan,,
tiada siapa mampu menduga
kami dipertemukan lagi di USIM
kursus yang sama
Tamhidi Accounting and Muamalat..
saya jadi tertanya-tanya
apakah yang ingin Allah tunjukkan di sebalik pertemuan kami ini?

hubungan kami bertambah erat
rancangan Tuhan..
melalui Maryam.. saya jadi mengenali dunia tarbiyah..
kita dididik agar menjadi muslim yang sebenar..
saya, Maryam dan Norimah ..
kami melangkah bersama
dalam mencari sinar agar kaki terus tetap pada jalan-Nya yang lurus..

perkenalan kami membuahkan hasil..
ada Mabit.. kami bermukim di rumah-rumah murabbiyah..
saya jadi lebih mengenali apa itu ukhuwah
bila kami solat berjemaah bersama-sama
bila kami makan dalam satu talam..
anda boleh melihat 6 tangan dalam satu dulang..

lagi mengharukan
ada seorang ukhti tu
suapan pertama untuk saya..
masa tu rasa macam malu pula..
segan pun ada..
namun, mereka tidak malu
tiada apa yang dimalukan dalam berukhuwah
kita sama-sama perempuan kan?

ouh, nasib baik tak nangis terharu je..
walaupun perut mereka pun berkeroncong minta diisi
saat itu juga mereka mendahulukan orang lain daripada diri sendiri

benarlah kata kak Min
“tahap ukhuwah yang paling rendah ialah berlapang dada dan tahap ukhuwah yang paling tinggi ialah itsar”

itsar maksudnya mendahulukan orang lain daripada kepentingan diri sendiri..

kalau nak muhasabah balik, kadang-kadang.. tahap yang paling rendah pun saya tak lepas lagi..
berlapang dada.. tak boleh marah-marah.. kita kawal perasaan kita.. kita maafkan sahabat kita walaupun mereka tidak meminta maaf.. kita sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka..

Allah, berilah saya peluang untuk mendaki tangga ukhuwah yang teratas..

serasa saya, banyak lagi yang perlu kami cari gali ilmu untuk bekalan dunia dan akhirat
ilmu yang tidak akan dapat di dalam universiti atau di kelas-kelas tutorial..
ilmu kehidupan.. ..ilmu praktikal..
bukan ilmu teori yang mengeras dalam lipatan buku-buku teks yang tebal..

semoga ukhuwah yang kami bina ini dapat disemai dan dibaja agar berkekalan hingga ke akhir hayat..
semoga Allah masih lagi memberi kasih sayang-Nya kepada kami agar kami cenderung untuk berbakti dan berjuang di jalan-Nya..

dengan doa Rabitah yang saya titipkan buat Norimah dan Maryam, juga buat sahabat-sahabat pembaca saya yang setia,, saya mendoakan agar tautan hati antara kita akan kekal erat seperti eratnya tali yang disimpul mati..

akhir kalam, ukhuwah itu walau jauh di mata, tetapi tetap dekat di hati .. dan sebaik-baik hadiah buat sahabat ialah doa agar mereka sihat sejahtera, hidup dan mati dalam iman hendaknya.. jangan lupa doakan saya juga ya ! =)

sekian.

p/s : syukran ya uhkti ima. buku Langit Illahi karya Hilal Asyraf tu memang best.. insya-Allah, saya akan memanfaatkan kandungannya sepenuhnya..



May Allah Bless Us

5 comments:

Muhammad Nidzam Yatimi said...

“tahap ukhuwah yang paling rendah ialah berlapang dada dan tahap ukhuwah yang paling tinggi ialah itsar”


baru betul...
ukhuwah itu indah...
ukhuwah is real..

nurfadhlinashaari said...

salam athirah..

hari tu, kte tjumpe maryam dkt PD mse konwanis.. sronok sgt mse tu. x sangka jumpa dia balik. da lama sgt ktorg x jmpa.. awk x gi eh?

ad jgk jmp senior s.best lain.

lpas2 ni, jom la join sama2.. boleh jumpa.. heh. cz kte x knl sgt awk ni. pnah dgar dr kwn2 lain. cz kte kua mse f4.maryam pnah cakap, korang baru berjinak2 dlm jemaah. eh? heh.. bgus2.. ganbatte!

nway, salam ukhuwah =)

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

> nidzam

yup
setuju !


> fadh

ooh, time konwanis tu nak join
tapi clash dgn benda lain..

insya-Allah, sama-sama ya..
ada jodoh nati, kita jumpa kay..

kita curious ..
sapa la fadh ni??

ohh, perkenalan dalam jalan da'wah memang indah kan.. i am looking forward in meeting you =)

ya.. salam ukhuwah juga
@)----------------

pu3 nonsense said...

salam... sukenye bce entri nie... tahniah sb awk dh matured n dpt kwn2 y matured... kte diakan awk dr kejauhan.. kte nk mintkm maaf utk kslhn2 kte time kwn dulu ye... i pray for ur hapiness... miss u tke cre.. kimslm kt maryam n norimah sb jge kwn kte elok2...

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

> pu3 nonsense

ait bakal cikgu ni, nama pelik je

kita matured?
moga matang dalam pengamalan..

terima kasih atas doanya..
kita rindu sgt dgn awak, roza, afiqah razali, shikin, afiqah razak..

nati ble2 kita arrange jumpa ey..
roza da praktikal nurse kan ?

anyway, all the best in your life okay =)


p/S : mesti awak da matang kan? hehe..