Monday, February 1, 2010

campus' life

hidup sebagai seorang student di universiti memang busy..

SETUJU ATAU TIDAK ?.. itu pilihan anda

assignment bertimbun-timbun..
homework bukan sekadar satu subjek..
mana nak kejar dengan quiz lagi..

memang busy..
tidur sampai lewat malam..
kadang-kadang, sampai tak kisah pun pasal makan..
hidup semua macam semata-mata untuk belajar..

seorang pensyarah ni ada cakap :
kita kena pandai bahagikan masa kat universiti je,
kira masa study dengan bermain tu kena la seimbangkan..

60 % - masa belajar
40 % - masa enjoy dgn kawan2..

tapi aku cam terlebih je..

80 % - belajar
20 % - main2,,, ngeh2

tapi aku enjoy gak hidup ni..

aku gi shopping gak kat terminal one, nilai..
pergi jalan2 kat giant ngan kawan2..
pergi seremban parade.. (jauh nuh, sampai naik ktm)
pergi port dickson..
punya la pergi berjalan ..

still diorang akan kata..

'aku budak study'
'for sure, kerja semua siap kan'
'alah quiz ni, mesti ko boleh score en?..'

optimis sungguh..
okay..
aku mengaku la..
aku tak boleh tidur kalau :
- kerja tak siap
- belum study apa2 lagi..

tapi pernah je tidur terus n x study pape pun..

aku tak nak orang pandang tinggi sangat kat aku..
aku budak biasa,,
sekali lagi.. aku cakap
AKU BUDAK BIASA..
sama je macam korang..dengan orang lain..
janganla pandang ke belakang..

masa depan belum tahu lagi..
banyak lagi yang belum aku capai..
expectation yang terlalu tinggi sampai kadang2 aku rasa rimas,,

even aku x siap kerja n beria2 ckp y aku tak siap..
diorang still akan menidakkannya..
aduhai kawan!!!

aku bukanlah sebuah robot..
yang bisa melakukan kerja tanpa henti..
aku manusia biasa..
ya, cuma manusia biasa..

persamaanku dengan robot ?..
kedua-dua kami ada jangka hayat dan suatu hari nanti..
akan rosak dan mati jua akhirnya..

....................................................................

kadang-kadang..
aku terpikir..
kenapala kita semua nak berlakon busy..?

busy nak belajar..
busy nak kerja...
busy nak kaya..
busy nak kahwin..
busy nak beli rumah baru, kereta baru..

tapi bila dengar seruan azan
"alah, nanti la dulu..
.......bila cerita ni abis
.......bila aku menang game ni
...... bila-bila laa..

Ya Allah, dengan Tuhan pun boleh bertangguh ?..

kenapa kita tak..
busy kan diri kita ingat Tuhan..
cuba busy untuk bangun qiam..
busy dengan program2..
busy dengan usrah..
busy dengan pengisian2 ilmiah..

siapa kita ?
kita hanyalah hamba..
yang ditugaskan untuk beribadah kepada-Nya..

apa yang kita boleh lakukan ?
ya, kita boleh berubah ..

bahtera perubahan itu..
kitalah kelasinya..
dan keputusan itu terletak di tangan kita..

Ayuhlah khalifah !,..Ayuh bangkit dari lenamu!!

p/s : post ditujukan khas kepada diri penulis yang sering terlupa.. astaghfirullah al azim.

5 comments:

FuadShahLim said...

huhu..luahan hati athirah~~..hee~~
btw, rndu seremban..lme xjejak kaki kat sne da..sjak pndah sambest n rumah pn pndah selangor..hehe

Nurul Athirah said...

actually, bukan luahan..

more kepada pemikiran..
=)

FuadShahLim said...

ok2..change statement..
pemikiran minda athirah..hehe

Anonymous said...

peduli utk mengejar n mengheret nikmat dunia di dalam mimpi2

xpernah peduli utk mengemis ganjaran akhirat y hakiki y dijanjikan Tuhan

Nurul Athirah said...

Allah..
ampunkan kami !!