Sunday, September 26, 2010

Realiti ; kau tak sayang aku !

kisah yang akan saya bawa ini adalah kisah benar. cuba penceritaan semula sahaja.

Aziz dan David berkawan baik. sejak kecil lagi mereka sudah rapat.

Ya, ibarat belangkas. di mana anda bertemu Aziz, David juga ada turut bermain bersama-sama.

zaman terus berlalu, masing-masing menginjak dewasa. David dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara manakala Aziz meneruskan pengajiannya di Malaysia. Masa membataskan. mereka jarang untuk menelefon bertanya khabar antara satu sama lain.

5 tahun selepas itu

ibu Aziz memberitahu anaknya bahawa David akan pulang ke Malaysia. Aziz gembira tak terkata apabila menerima perkhabaran bahawa David sudah memeluk agama Islam.

maka, nak dijadikan cerita..
Aziz bersiap-siaga menunggu kepulangan David di KLIA. teruja sungguh dia.

nampak sahaja kelibat David, Aziz terus menerpa dan memeluknya.
tiba-tiba, David membisikkan sesuatu kepada Aziz.

kau tak sayang aku !

eh?.. apa yang kau cakap ni David, ni aku la Aziz. kita kan kawan sejak kecil. Aku sayang kau dan aku da anggap kau macam adik-beradik aku sendiri !!

kalau kau sayang aku, kenapa sedikit pun kau tak pernah cerita pasal Islam ? kalau kau sayang aku kenapa tak terangkan kunci syurga tu adalah kalimah LAILAHA ILLAH MUHAMMAD ARRASULULLAH ? kalau aku mati kafir macam mana??

terdiam Aziz mendengar butir bicara David. tertunduk malu dia mendengarnya.

**********

benar, hidayah itu milik Allah
tapi menjadi tanggungjawab kita untuk menyampaikan walau satu ayat.

itupun, jika anda benar-benar sayangkan mereka
bukan sahaja kawan anda, malah sesiapa sahaja

dan tegurlah saya dan sahabat-sahabat anda
jika mereka melakukan kesilapan atau kesalahan

jangan jadi 'yes man' tak tentu hala..
katakanlah yang benar walaupun pahit

anda juga - terbukalah untuk menerima teguran agar anda menjadi lebih baik.

kata Saidina Umar : manusia yang bijak ialah mereka yang boleh memberi dan menerima nasihat.


May Allah Bless Us

No comments: