Monday, March 2, 2009

7 binaan ajaib di dunia

7 benda ajaib didunia,sering kita sebut-sebut sebagai hadiah terbaik tamadun lalu kepada manusia dimasa kini.Namun apa dia sebenarnya ketujuh-tujuh benda ajaib tersebut.

Sebahagian daripada kita langsung tidak mengetahui apakah sebenarnya atau lokasi benda-benda ajaib tersebut.mengikut sejarah yang telah ditulis,dimulakan susunannya oleh seorang penulis bernama Antipater dari Sidon,pengaruh pertama dari empayar Greek kuno pada tahun 100's B.C.Sejarah ditulis,diubah, serta direka.Namun Bukti tetap ada pada kesan runtuhannya sebagai peringatan kepada umat yang akan datang.so check it out!


1) Tembok Besar China yang mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang dan panjang 5,000 kilometer.









2) Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar yang tersusun rapi.Piramid Giza:keajaiban dari bangsa mesir kuno.

Dibina sebagai simbol/makam kepada para firaun,pemerintah mesir ketika itu.Ianya disifatkan binaan yang tertua yang masih terpelihara sehingga kini.3 buah piramid yang paling terkenal telah dibina sekitar 2600 dan 2500 B.C.Yang terbesar,dipanggil "The Great Pyramid,berdiri teguh pada ketinggian 135 meter dan mencakupi ruang sehingga 15 hektar.Rome dan Greek amat cemburu terhadap kehalusan senibina kaum mesir ini.









3) Taj Mahal istana yang dibina oleh Maharaja India, Shah Jahan untuk isterinya Mumtaz









4) Candi Borobudur yang terletak di Jawa








5) Angkor Watt di Kemboja









6) Taman Tergantung Babylon yang dibina lebih 3,000 tahun yang lalu

Taman Tergantung Babylon:hancur ditelan zaman

Didakwa oleh sesetengah pihak,ianya dibuna oleh pemerintahan ketika itu untuk salah seorang isteri baginda.Nebuchadnezzar,pemerintah agong babylon(berkuasa 605 hingga 562 B.C) yang mengarahkan pembinaan Taman tersebut.Babylon dikatakan terletak berdekatan bandar moden baghdad di Iraq.Namun sehingga kini kedudkan asal Taman tersebut masih lagi menjadi tanda-tanya.

Mengikut catatan seorang sejarahwan,Berossus(hidup tahun 200's B.C),Babylon berdiri dengan bangganya antara 120 meter persegi serta 23 meter dari atas tanah.Teknologi pengaliran air yang moden ketika itu mebolehkan Taman-taman didalamnya mekar dengan keharuman bunga berguguran cewahh!.




7) Menara Condong Pisa yang terletak di Itali.








this is not copy from the ori one. just to remind azua da toink..hehe

1 comment:

deenierodzhan said...

ni yg tjuh terbru tu kan??!! waa..rjin athirah tlis psl ni.. mklmt tok dikongsi brsme.. i wonder why stonhenge x terpilih lg.. for me, it's really ajaib coz the batu terssun dgn sndirinya.. maybe they had their own reason.. anybody knows, do explain to me ok! lazy to search la.. hakhak..